Tuning Z-GPz


Knaster Z650F-GPz 750

Standard Z650F, 64-67hk  

Udstødning 254gr. 7,6mm løft.

Indsugning 260gr. 7,8mm løft.

Ikke meget at komme efter her, med god udstødning lidt KN filtre og godt sat-op standard undertryks Mikuni BS32 er de små 70hk dog i rækkevidde.  

 

Standard Z750E/L, 75-77hk.  

Udstødning 270gr. 8,1mm løft.

Indsugning 270gr. 8,6mm løft.

Indsugning og udstødning 270gr. 9,2mm løft.

Standard Z750gp, 80hk 

Udstødning 280gr. 8,6mm løft.

Indsugning 280gr. 8,6mm løft.

Nævnte ydelser ca. 3-4hk lavere på 652ccm i forhold til standard 750 modellers 738ccm, som dog kan hentes igen via udstødning og KN luftfiltre.

Med fordel kan undertryks Mikuni BS34 anvendes,  Keihin CV 34 mm undertryks karburator, glem det !   

Husk at kun knaster op til Z750E har snekkedrev for mekanisk omdrejningstæller, går man over disse knaster (L/R/GPz) er elektronisk omd. tæller et krav. 

Standard GPz 750 Uni Track, 84-87hk.  

Udstødning 288gr. 8,1mm løft.

Indsugning 288gr. 8,6mm løft.

Husk det er klart en fordel at have UT´ens CDI styrede tænding ved ydelser over 80hk ! 

652ccm vil være i underkanten og meget over 80hk skal ikke forventes og bundtrækket vil ikke være ideelt.

Husk på din Z650F/Z750, find et bundkar samt oliekøler fra en Uni Track , det passer på og er reelt et must over 75hk, ellers dør din cyl 2 eller 3 lynhurtigt.

Husk indsugnings,- og udstødsknaster kan ikke ombyttes (forskellige basediametre).

 Der er ikke nævneværdig forskel på topstykker på alle nævnte Z650 til GPz 750 motorer, faktisk er Z750L3 det bedste idet der her er mindst forbrændings kammer volumen.

Wiseco stempler Z650-GPz 750

klik

Hvorfor nøjes med 700ccm på din Z650F, tag en Z750E/L eller GPz Uni Track cylinder og bor den til 810ccm.

Kombiner 810ccm med GPz 750 Uni Track knaster og et par fladspjælds Mikuni SS29 (Suzuki GSX750R) eller Mikuni RS34 til i nærheden af 92-95 seje hk !   

Planslib dit topstykke helt ned til ventilsæder, tilpas knastandhjul timing herefter mv. og nogle siger at 100hk kan laves !

(føj for en ulykke på z650 stel, u-ha, sku nok bli sjovt !)


Knaster Z1000J/R - GPz 1100 Uni Track

Standard Z1000J/R1 102-104 hk.

Udstødning 280gr.8,4mm løft.

Indsugning 280gr. 8,8mm løft.

Udstøds knasten kendes også på at hvor snekke til omd. tæller sad på Z900/Z1000A 1 x riller og tandhjul hedder Z1000.

Er man i besiddelse af en Z1000 K/M eller modelnavne LTD/CSR med ca. 92hk bringes ydelsen op på nævnte, obs M har mekanisk snekke omd. tæller som vil mistes. 

Husk Z1000J knasttypen passer ikke i Z900/Z1000 grundet de forskellige knastkæde systemer mellem disse motorer !

Undertryks Mikuni BS34 er perfekt med et par KN og rigtig karburator set-up til udstødning med ca 35mm fri gennemgang så holdes effekten på 102 men det lyder unægteligt bedre end originalt set-up. 104hk på R1 (ELR =E.Lawson Replica) er med Kerker 4-1 systemet.  

Mere effekt, så må der fladspjælds Mikuni SS29 (Suzuki GSX750R) eller Mikuni RS34 på til ca 105-108hk, kombineret med 1075ccm ca 110-112hk..  

Husk, oliekøler var allerede et krav til 1000J, den var dog ikke standard monteret hermed så desværre holdt de kun til ca 30-40.000km før cyl 2 og 3 blev trætte, og man behøvede ikke engang være hård ved den for dette.    

HUSK slatten knastkæde er typisk på J motoren, er kæden ca. 20.000km gammel har du allerede forskudt dine knast tider væsentligt = manglede ydelse, i kombination med 2 gange planslebet topstykke er knast tider oftest håbløse ! 

Standard Z1000R2/Z1100B (Gp) 108-110 hk.

Udstødning 288gr.8,8mm løft.

Indsugning 288gr. 8,8mm løft.

Udstøds knasten kendes også på at hvor snekke til omd. tæller sad på Z900/Z1000A er der 3 x riller og tandhjul hedder Z1100B.

Slet ikke ringe power, fladspjælds Mikuni SS29 (Suzuki GSX750R) gør mellemområdet perfekt, massivt træk i området 4000-8000omd. Mikuni RS34 knap så god i mellemområde men giver med rigtig udstødning (minimum 40mm hul igennem) 3-5hk oveni. 

Husk, pas på din tænding, en standard svingklods/elektronisk tænding på 1000J/R-1100B bliver hurtigt træt og "hopper" i fuld 40 gr. fortænding (over 3600 omd) , det koster ydelse.  

Standard GPz1100 Uni Track 120-122 hk.

Udstødning 300gr.9,6mm løft.

Indsugning 300gr. 9,6mm løft.

Udstøds knasten kendes også på at hvor snekke til omd. tæller sad på Z900/Z1000A er der ingen riller og tandhjul hedder Z1100B.

Har man en Z1000J og er fattig kan man købe ½ Uni Track knastaksel sæt, denne knast sættes i tandhjul op til indsugning, man tager så sin Z1000J indsugning og laver den om til udstødning på tandhjulet, specifikation: 

Udstødning 280gr. 8,8mm løft.

Indsugning 300gr. 9,6mm løft.

Dette er bedre end Z1100B/1000R2, 112-115hk er hjemme.  

Effekten som Kawa laver har med andre ord intet med indsprøjtningen på Z1100B (Gp) eller Uni Track at gøre, det siges endda at et sæt perfekt sat-op Mikuni BS34 i stedet for sprøjten øger ydelsen lidt !  

Knasterne kan ilægges på oven liggende shims (Z1000J), at 1000J topstykket er med 1mm mindre indsugningsventiler samt noget større forbrændingskammer i forhold til Uni Track topstykket betyder faktisk ikke meget for effekten, i hvert fald ikke så længe motoren er maximalt 1105ccm.  

Hvor 1000J er slem på knastkæde er disse knaster umulige at styre, vil du have power og ikke bøje ventiler så tjek knast timing ofte !  

Fladspjælds Mikuni SS29 (Suzuki GSX750R) gør mellemområdet perfekt, massivt træk i området 4000-8000omd. Mikuni RS34 overall perfekt og lidt mere på toppen, med rigtig udstødning (minimum 40mm hul igennem) er 127-130hk på 1075/1089ccm bestemt i rækkevidde. 

 

Til og over 1200ccm anbefales knaster med højere løft feks. 10,6mm men med lidt mindre vinkler ca. 282-286gr fra feks Andrews, REC eller lign. Giver mere moment og ydelsen er alligevel høj nok, op til 140-145hk, som kobling, krumtap mv. lige kan holde til, herover bliver det rigtigt dyrt ! 

Disse knaster er til Z900/Z1000A men med adapter tandhjul kan de med et par højløft fjedre gå  i dit topstykke med mindre tilpasning.

Mikuni RS34 bedst i mellemområde, RS36/38 på toppen, alle med rigtig udstødning (minimum 50mm hul igennem), samt fuld CDI elektronisk tænding er hvad der skal der til om man vil nå de 140-145 hk. 

Jeg ved godt at der findes knaster med meget mere løft end 10,6mm men gevinsten ved disse i forhold til det meget omfattende topstykkearbejde er det ikke værd, så kan man ligeså godt forsøge at eksplodere sin maskine med en Turbo.     

Wiseco Z1000J/R - z 1100 B

klik

Standard Z1000J cylinderen kan efter min mening kun bores til 1075ccm ellers bliver foring vægen lidt tynd. 

Vælg en Z1100B cylinder eller bedre en Uni Track for 1105ccm stemplerne til din 1000J motor. Du kan også anvende Uni Track toppakningen op til 73,5mm boring, denne er kun 0,7mm høj mod 1,35mm på Z1100B top pakningen..    

Husk, altid at prøve montere dit topstykke, specielt om det er planslebet, direkte oven på monteret cylinder med stempel 1 og 4 i top og se/ mål hvilken pakning der skal til eller om du er nød til at tilpasse forbrændingskammer for fornuftig fri gang  på mindst 0,7mm mellem stempel top og forbrændingskammer med monteret top pakning.

1075/1105ccm er lige så godt som en standard Uni Track det vil sige med Uni Track knaster vil din 1000J lave ca. 120-122 hk og masser af moment.  Desværre holder smede stempler ca. kun det halve antal km af originale Uni Track stempler.   

Wiseco GPz 1100 Uni Track

klik

Bemærk at Uni Track er 18mm krydspind i forhold til 17mm på en 1000J.

Nævnte kit er ikke prøvet af undertegnede, dog forventes en 1170ccm 10,25:1 maskine at bygges i vinteren 2004/2005 , denne skal så testes med henholdsvis sprøjt og RS36´ere, jeg forventer ca. 127-132hk på "tappen".  

1260ccm er en Z900/Z1000A klassiker, så mon ikke en Uni Track også kan ringe ud ved ca 135-140hk, jeg ville teste både Uni Track samt høj løft knaster om en sådan maskine skulle bygges. 


Knaster Z 900/1000

 

Standard knaster, glem det !

Standard karburator, glem det !

Standard platin eller gamle Dyna mekanisk rotor tænding, glem det !.  

Knaster med 280gr. og ca 8,8mm i løft a la Andrews stage1 svarer kun til original 1000J specifikation, og skal som minimum anvendes for at komme op på 105-110hk, selv dette kræver elektronisk tænding og minimum Mikuni BS34 undertryks karburatorer.

For 1200ccm anbefales knaster med højere løft feks. 10,6mm men med lidt mindre vinkler ca. 282-286gr fra feks Andrews, REC eller lign. Giver mere moment og ydelsen er alligevel høj nok med op til 140-145hk på konventionel tuning.  

Jeg ved godt at der findes knaster med meget mere løft end ca. 10,6mm men gevinsten ved disse i forhold til det meget omfattende topstykkearbejde er det ikke værd.  

Wiseco Z 900/1000

klik

Kig selv på specifikationer, det er guf. 

Husk alle kun er med 17mm krydspind.

Husk alt over 1135ccm i en Uni Track cylinder  eller 1075ccm i en Z1000A/1000J kræver udskiftninger af foringer.

Over 1260 skal der bruges Wiseco eller lign. cylinder da disse foringer er så store at de ellers vil gå ud mellem køleribberne. Husk også forings frigang i krumtap huset må bearbejdes. 

  Undertegnede har kun erfaring med op til 1260ccm, det er raket nok, men mon ikke noget vildt skal prøves en dag.    

Og husk til allersidst, forvendt at intet passer eller virker, alt skal være tip top og lidt til samtidig må man være klar til at ofte havarier samt  dyre stumper som speciel koblinger, svejste krumtapper osv om du vil over de ca. 140 hk.    


Ovenstående er alle mine personlige holdninger og erfaringer, hvad andre siger og "kan" kan jeg af mange gode grunde således ikke stå inde for.  

Pas på dig selv, ingen af nævnte cykler har nævneværdigt stel der kan håndterer mange af de oplyste ydelser !  

E-Mail: Info@hleng-it.dk

Tel . +45 20103320